top of page

לכלבים יכולות להיות השפעות חיוביות רבות על חיי בעליהם. הם משפיעים על ההתפתחות החברתית, הרגשית והקוגניטיבית אצל ילדים, מקדמים אורח חיים פעיל, מספקים זוגיות ואף הצליחו לזהות התקפים אפילפטיים או נוכחות של סוגי סרטן מסוימים. כלבים יכולים גם לעזור להקל על מתח וחרדה אצל אנשים. על פי הערכות, לכ -38% ממשקי הבית בארה"ב יש כלב אחד או יותר.

למרות שכלבים יכולים להועיל לבריאותם ולרווחת בעליהם, אנשים צריכים להיות מודעים לכך שכלבים בכל גיל, כולל גורים, יכולים לפעמים לשאת חיידקים מזיקים שיכולים לגרום לאנשים לחלות. חיידקים מכלבים יכולים לגרום למגוון מחלות, החל מדלקות עור קלות ועד מחלות קשות. אחת הדרכים הטובות ביותר להגן על עצמך מפני חולה היא לשטוף היטב את הידיים לאחר טיפול, טיפול, האכלה או ניקוי אחרי כלבים.

על ידי מתן טיפול כלבי וטרינרי לכלבך ומעקב אחר הטיפים של אנשים בריאים, יש סיכוי נמוך יותר לחלות ממגע או אינטראקציה עם כלב.


מחלות נפוצות בכלבים

ברוצלוזיס

היא מחלה חיידקית הנגרמת על ידי מגע עם בעלי חיים נגועים ומוצרי בעלי חיים מזוהמים כמו חלב גולמי.

איך הוא מתפשט: הדרך הנפוצה ביותר לחלות ברוצלוזיס היא על ידי אכילה או שתייה של מוצרי חלב לא מפוסטרים/גולמיים. אנשים יכולים גם לחלות ברוצלוזיס על ידי מגע עם בעלי חיים נגועים או מוצרים מן החי המזוהם (כמו שליה ונוזלי לידה) וקבלת החיידקים בפצעים בעור או בריריות ריריות. בעלי חיים הנדבקים ביותר כוללים כבשים, בקר, עזים, חזירים וכלבים.

מי נמצא בסיכון: כל אחד יכול לחלות ברוצלוזיס, אך אנשים העובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי חיים או שותים חלב נא יכולים להיות בסיכון גבוה יותר. ברוצלוזיס נמצא לרוב במקסיקו, במרכז ודרום אמריקה, במזרח אירופה, באסיה, באפריקה, באיים הקריביים, באמצע הקל ובאגן הים התיכון. הסיכון לחלות ברוצלוזיס מכלב נמוך עבור רוב בעלי החיות. עם זאת, מגדלי כלבים וצוות וטרינרי נמצאים בסיכון גבוה יותר ברוצלוזיס מכיוון שהם עלולים להיחשף לדם, לרקמות ולנוזלים מתהליך הלידה.

סימנים בכלבים: רוב הכלבים הנגועים ברוצלוזיס אינם מראים סימני מחלה. עם זאת, brucellosis אצל כלבים יכול להוביל לאי פוריות, הפלות וזיהומים של אברי הרבייה. אצל כלבים מסוימים, ברוצלוזיס יכולה לגרום לזיהום בעצמות השדרה ודיסקים הנקראים דיסקוספונדיליטיס, או לדלקת בעין או במוח.

תסמינים אצל אנשים: אנשים הסובלים ברוצלוזיס בדרך כלל יחלו תוך 6-8 שבועות מהחשיפה. לחולים יהיו תסמינים דמויי שפעת הנמשכים 2-4 שבועות. לפעמים ברוצלוזיס יכולה להפוך למחלה כרונית שיכולה להיות קשה לטיפול. מדי פעם, brucellosis יכול להשפיע על אברי הרבייה ולגרום להפלה אצל נשים בהריון.

קמפילובקטריוזיס

קמפילובקטר הם חיידקים שיכולים לגרום לאנשים ובעלי חיים לחלות במחלה הנקראת קמפילובקטריוזיס.

כיצד הוא מתפשט: קמפילובקטר מתפשט לרוב לבעלי חיים ואנשים באמצעות צואה (קקי) של בעלי חיים נגועים, מזון מזוהם או מים או הסביבה. אנשים יכולים להידבק אם הם לא שוטפים ידיים לאחר נגיעה בבעלי חיים או בקקי שלה, במזון, בצעצועים או בבתי גידול.

מי נמצא בסיכון: כל אחד יכול לקבל זיהום קמפילובקטר, אך ילדים מתחת לגיל 5, מבוגרים בני 65 ומעלה ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת נמצאים בסיכון גבוה יותר למחלות קשות.

סימנים בכלבים: כלבים וגורים שנדבקו בקמפילובקטר עשויים להראות סימני זיהום או שהם עלולים לסבול משלשולים.

תסמינים אצל אנשים: לאנשים יכולים להיות שלשולים (לעיתים קרובות מדממים), חום והתכווצויות בבטן. השלשול עשוי להיות מלווה בבחילות והקאות. הסימפטומים מתחילים בדרך כלל תוך 2-5 ימים לאחר ההדבקה ונמשכים כשבוע.


קפנוציטופגיוזיס

Capnocytophaga הוא סוג של חיידקים נפוצים החיים בדרך כלל בפיהם של כלבים וחתולים. חיידקים אלה אינם גורמים לכלבים או לחתולים לחלות, אך לעתים רחוקות מאוד הם יכולים להתפשט לאנשים.

איך הוא מתפשט: לעיתים רחוקות Capnocytophaga יכול להתפשט לאנשים באמצעות עקיצות, שריטות או מגע הדוק עם כלב או חתול שנדבק. רוב האנשים שיש להם מגע עם כלבים וחתולים אינם חולים.

מי נמצא בסיכון: אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת (למשל אנשים עם סרטן, אנשים שאין להם טחול או כאלה הנוטלים תרופות מסוימות) נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות.

סימנים בכלבים: חיידקי קפנוציטופגה נפוצים בפיהם של כלבים וחתולים אך אינם גורמים להם לחלות.

סימפטומים אצל אנשים: אנשים עלולים להתחיל להראות סימפטומים תוך 1-14 ימים לאחר ההדבקה ב- Capnocytophaga. התסמינים כוללים שלפוחיות, נפיחות, אדמומיות או כאבים באזור העקיצה, חום, שלשולים, הקאות, כאבי ראש וכאבי שרירים או מפרקים. לעיתים רחוקות עלולים להתרחש סיבוכים חמורים, כולל אלח דם (זיהום בדם), גנגרנות או אי ספיקת כליות.


קריפטוספורידיוזיס ((Cryptosporidiosis


היא מחלה טפילית הנגרמת על ידי החיידק Cryptosporidium (או בקיצור Crypto), המתפשט על ידי בליעת קקי מאדם או בעל חיים נגוע.

איך הוא מתפשט: קריפטו מתפשט דרך בליעת קקי המכיל את החיידק לאחר מגע עם אדם או בעל חיים נגוע, או דרך מזון, מים או הסביבה הנגועה בקקי. קשה לצפות את הסיכון לקבל קריפטו מבעלי חיים, מכיוון שבעלי חיים רבים נושאים את הטפיל מבלי להראות סימני מחלה.

מי בסיכון: כל אחד יכול להידבק בקריפטו, אך אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת נמצאים בסיכון גבוה יותר, במיוחד למחלות קשות.

סימנים בכלבים: קריפטו בכלבים הוא נדיר, אך כלבים יכולים לשאת את הטפיל מבלי להראות סימני מחלה. אם כלבים מושפעים מהטפיל, בדרך כלל יהיה להם שלשול מימי.

סימפטומים אצל אנשים: התסמינים כוללים שלשולים עזים מימיים עם התכווצויות, כאבי בטן, הקאות ובחילות. התסמינים בדרך כלל חולפים תוך 1-2 שבועות.




תולעת הפרעושים

תולעת הסרט היא טפיל המופץ לכלבים, כמו גם לחתולים ולאנשים, באמצעות בליעה של פרעושים נגועים. טפיל זה נפוץ בכלבים אך לעתים נדירות גורם למחלות אצל חיות מחמד או אנשים אחרים.


אופן התפשטות: תולעת הסרט מתפשטת כאשר כלב או אדם בולע פרעוש נגוע. כלבים עלולים לבלוע פרעושים בעת הטיפוח. טיפול בפגיעות פרעושים ושימוש מונע פרעושים שגרתי יכול לסייע במניעת זיהום.


מי נמצא בסיכון: הסיכון שאדם יקבל תולעת סרט זו הוא נמוך במיוחד מכיוון שאתה חייב לבלוע פרעוש כדי להידבק. רוב המקרים מתרחשים אצל ילדים.


סימנים בכלבים: תולעי סרט בדרך כלל אינם מזיקים לכלבים ובדרך כלל אינם גורמים למחלות. לעיתים ניתן לזהות את הטפיל על ידי מציאת קטעים דמויי אורז של תולעת הקלטת הנעים ליד פי הטבעת של הכלב או בקקי טרי. אם כלב נדבק בכבדות, הוא עלול לרדת במשקל או שיש לו בעיות במערכת העיכול. לפעמים, כלב נגוע "יגרור" או יגרור את קרקעו על פני האדמה כדי לסייע בהקלה על גירוי.


תסמינים אצל אנשים: זיהום דיפילידיום נדיר בקרב אנשים ובדרך כלל אינו גורם לתסמינים. לפעמים ניתן לזהות את הזיהום על ידי מציאת קטעים דמויי אורז של תולעת הזוחל הזוחלים ליד פי הטבעת או בקקי טרי.


bottom of page